Avspenning

Avspenning er en av grunnstenene innenfor Yoga.

Uansett hva vi gjør, har vi en viss spenst som nærer våre handlinger og tanker. Avspenning er den tilstand hvor vi reduserer bevisst spensten til det minimale nivå. Tiden vi bevarer denne hviletilstanden varierer etter behov. Her er det interessant å nevne at 20 min. dyp avspenning tilsvarer 4 timer søvn.

Selve avspenning er enkel : det er bare å la det være, å gi slipp, å falle til ro. Det krever ingen handling : det er å ikke gjøre noe. Alt er allerede slik som det skal være! Det er bare å slappe av.

Desverre, er det ikke så enkelt for mange av oss. Vi er bombardert kontinuerlig av ytre impulser som krever vår tilbakemelding. Mange krav, en del bekymringer, masse støy, en viss prestasjonsangst, en del opplevelser som sitter ufordøyet i det dype av oss, pluss det at vi har liten tid, osv., gjør at det skapes mange spenninger som velger å sitte fast i kroppen, og sinnet, spinner ustanselig videre med sin tankegang. Da er det ikke så lett å si til seg selv: "slapp av". Vi vet ikke hva dette betyr eller hvordan man gjør det.

Vi må lære igjen denne naturlige prosessen: avspenning. Det hele begynner med at vi innstiller oss til det. Videre kan vi bruke kjente teknikker som progressivt gir oss anledning til å oppnå den ønskede hviletilstand.

Hver spenning krever avspenning. Det er uakseptabelt at vi går bare den ene veien: det går over livets prestasjon og velvære. Ser vi på kattelivet, har vi det beste eksempel på avveksling mellom hvile og spenst.

Avspenning kan forebygge fysisk og psykisk helse, fordi vi gir oss anledning til å hente nye krefter, og inspirasjon.

Når man "kobler av", reduseres impulsene maksimalt til både musklene og indre organer. De hviler ut og blir klar igjen for nye prestasjoner. Det samme skjer med nervesystemet som bruker minimalt med krefter. Tankegangen reduseres og ordnes. Man blir klarere i hodet og sterkere i kroppen. Etter en god avspenning, føler vi oss fornyet og er klare til nye oppgaver.